فایزر اعلام کرد که به دنبال گرفتن مجوز قرص ضد ویروسی تجربی‌اش که احتمال بستری شدن و مرگ بزرگسالان در معرض خطر بیماری شدید را تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهد، در آمریکا است.

Paxlovid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز فایزر مراحل تسلیم درخواست برای «مجوز مصرف اضطراری» (EUA) را برای این دارو با نام تجاری «پاکسلووید» (Paxlovid) را به سازمان غذا و داروی آمریکا تکمیل کرده است.

این داروی خوراکی سلاح جدید امیدوارکننده‌ای در مبارزه با پاندمی کرونا است چرا که امکان درمان زودرس خانگی را برای کمک به پیشگیری از بستری شدن و مرگ بیماران را فراهم می‌کند. این دارو می‌تواند ابزار مهمی در کشورها و مناطقی باشد که دسترسی کمی به واکسن دارد یا میزان واکسیناسیون در آنها پایین است.

هنوز روشن نیست که سازمان غذا و داروی آمریکا در چه هنگامی درباره درخواست فایزر تصمیم‌گیری خواهد کرد.شرکت‌های داروسازی مرک و ریجبک تراپیوتیکز که یک قرص خوراکی دیگر ضد کرونا به نام «مولناپیراویر» را ساخته‌اند مراحل درخواست برای مجوز مصرف اضطراری را در ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) به انجام رسانده‌اند.

یک هیات مشاور مستقل سازمان غذا و داروی آمریکا قرار است برای بررسی درخواست شرکت مرک در ۳۰ نوامبر (۹ آذر) تشکیل جلسه دهد. انتظار می‌رود داری مولنوپیراویر تا پایان سال میلادی جاری در دسترس قرار گیرد.

شرکت فایزر همچنین روند درخواست مجوز برای داروی ضدکرونایش را در چند کشور دیگر از جمله انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی شروع کرده است و قصد دارد در کشورهای دیگری نیز درخواست مجوز کند.

فایزر گفته است که انتظار دارد که ۱۸۰۰۰۰ دوره درمانی این دارو را تا پایان ماه آینده و دست کم ۵۰ میلیون دوره این دارو را تا پایان سال ۲۰۲۲ تولید کند.

فایزر همچنین اعلام کرد که به تولیدکنندگان داروهای ژنریک در ۹۵ کشور با درامد پایین و متوسط اجازه ساخت این دارو را از طریق توافقی که با یک سازمان وابسته به سازمان جهانی بهداشت انجام داده است، خواهد داد.

کد خبر 638215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha